21 Ιανουαρίου 2019

Λαέ μη σφίξεις άλλο το ζωνάρι: Μουσικοθεατρική παράσταση βασισμένη στο έργο του Ιάκωβου Καμπανέλλη

Η Επιτροπή Αγώνα Κηφισιάς σας καλεί
το Σάββατο 2 Φεβρουαρίου στις 7:30 μμ 
στο Δημαρχείο Κηφισιάς, Διονύσου & Μυρσίνης 2

στην εκδήλωση:

"Λαέ μη σφίξεις άλλο το ζωνάρι"

Μια ιδιαίτερη Μουσικοθεατρική Παράσταση
Βασισμένη στο έργο του 
Ιάκωβου Καμπανέλλη

Η αφίσα της εκδήλωσης



Τραγούδια με ζωντανή ορχήστρα
Δρώμενα και θεατρικά αποσπάσματα
από το "Μαουτχάουζεν"
τη "Γειτονιά των Αγγέλων"
και το "Μεγάλο μας Τσίρκο"
Ανέκδοτα κείμενα του Ιάκωβου Καμπανέλλη,
Βίντεο και φωτογραφικό υλικό.


Δείτε την πρόσκληση για την εκδήλωση εδώ

2 Ιανουαρίου 2019

Τα επίσημα μνημόνια που τελείωσαν, τα ανεπίσημα που έρχονται για να μείνουν, τα μέτρα που παραμένουν, οι εξαγγελίες της εξαπάτησης, οι προοπτικές

Εν όψει της νέας χρονιάς, ας δούμε μέσα από επίσημα στοιχεία τον απολογισμό των μνημονίων, μια ιστορία πρωτοφανούς "αποτυχίας" ως προς τους προβεβλημένους στόχους (επιτυχίας όμως στους ανομολόγητους), χωρίς πολλά λόγια, σε γραφήματα. Γιατί μια εικόνα αξίζει όσο χίλιες λέξεις.

Τα επίσημα μνημόνια τελείωσαν, αλλά τα μέτρα (750 νόμοι) παραμένουν. Τα ανεπίσημα μνημόνια  («ενισχυμένη εποπτεία» τα ονομάζουν τώρα) έρχονται, για να μείνουν μέχρι το 2060 τουλάχιστον.

Όλα τα γραφήματα είναι από επίσημες πηγές (Eurostat, ΕΛΣΤΑΤ, ΟΑΕΔ, Τράπεζα Ελλάδος, Υπουργείο Οικονομικών), σε επεξεργασία από το ΙΝΕ της ΓΣΕΕ. Δημοσιεύτηκαν στη μορφή αυτή, στις εξής εκθέσεις του ΙΝΕ της ΓΣΕΕ:

Ετήσια έκθεση 2018 ΙΝΕ ΓΣΕΕ - η Ελληνική Οικονομία και η απασχόληση
Ενδιάμεση έκθεση 2018 ΙΝΕ ΓΣΕΕ - η Ελληνική Οικονομία και η απασχόληση
Ο συνοπτικός σχολιασμός είναι δικός μας.

Δείτε τα γραφήματα σε καλύτερη ανάλυση με κλικ επάνω τους.


Τα «επίσημα» μνημόνια σε γραφήματα



ΑΕΠ


Η τεράστια πτώση του Ακαθάριστου Εγχώριου Προϊόντος (ΑΕΠ), δείχνει το μέγεθος της καταστροφής που επέφεραν τα μνημόνια στην Ελληνική οικονομία. Αν αυτό λέγεται «διάσωση», μπορεί κάποιος να μας δείξει κάποια "μη διάσωση" κάπου, που ήταν χειρότερη; Η μεγαλύτερη μείωση ΑΕΠ από το καιρό της μεγάλης ύφεσης το 1930, είχε ομολογήσει ο Σαμαράς σε επίσημη ομιλία του.  


Η πραγματική κατρακύλα του ΑΕΠ (συνεχής γραμμή παρακάτω) και η (υπεραισιόδοξη) υποθετική ανάκαμψη με 2% κατά μέσο όρο (διακεκομμένη), δείχνει ότι το ΑΕΠ πρόκειται να ξαναφτάσει στα επίπεδα του 2007 το σωτήριο έτος 2032! Με ανάκαμψη 1,5% (υπολογισμοί του Eurogroup), θα περιμένουμε μέχρι το 2042, μια ολόκληρη γενιά μετά το 1ο μνημόνιο! 


Χρέος

Αν ήταν, όπως ισχυρίστηκαν, το χρέος το κριτήριό τους, και όχι η διάσωση των Γερμανικών και Γαλλικών τραπεζών που κερδοσκοπούσαν μέχρι τότε αγοράζοντας Ελληνικά ομόλογα με υψηλές αποδόσεις, η εξασφάλιση της αποπληρωμής του χρέους αλλά και το χτύπημα της εργασίας και των κατακτήσεων της, τότε το «πρόγραμμα» ήταν η απόλυτη αποτυχία: Το χρέος από 127% το 2010, είναι σήμερα 180% του ΑΕΠ. Και όχι μόνο επειδή μειώθηκε το ΑΕΠ. Γιατί και σε απόλυτες τιμές, παρά το «κούρεμα» του 2012 (κούρεμα των αποθεματικών των ασφαλιστικών ταμείων, ας υπενθυμίσουμε), το χρέος αυξήθηκε από 298 δις σε 344 σήμερα: 


Διάσωση;

Μας έδωσαν χρήματα για να μας σώσουν άραγε; Μας δάνεισαν με τόκο (δε μας τα χάρισαν), για να τα πάρουν πίσω: Πήραμε από μνημονιακά δάνεια 288,7 δις και πληρώσαμε, για αποπληρωμή χρέους 336,2 δις, δηλ. 47,5 δις παραπάνω. Χρειάστηκε να καταστραφεί η χώρα και λαός γι’ αυτή τη «διάσωση».

Οι κοινωνικές επιπτώσεις - 1: Ανεργία

Πάνω από το ¼ του πληθυσμού βρέθηκε άνεργο το 2013, το 1/5 είναι και σήμερα. Ακόμα και με το νέο ορισμό της ανεργίας (με οδηγία της ΕΕ), που τον βρίσκουμε στη μεθοδολογία μέτρησης της ΕΛΣΤΑΤ: «Τα ερευνώμενα άτομα καλούνται να απαντήσουν κατά πόσον έχουν εργαστεί (έστω και μια ώρα) στη διάρκεια μιας συγκεκριμένης περιόδου 7 ημερών». Με πρόβλεψη 10% μείωση ανεργίας ετησίως, θα φτάναμε στην ανεργία του 2008 το 2030, ενώ με 5% το 2040! Αλλά αν μέχρι σήμερα, με τις πιο ευνοϊκές συνθήκες (μεγάλη αύξηση τουρισμού, μικρό κόστος πετρελαίου), είχαμε τέτοια αναιμική μείωση, τι θα έχουμε από το 2019 (με αύξηση πετρελαίου και τουριστικό ανταγωνισμό από την Τουρκία λόγω υποτίμησης); 


Τα ποιοτικά στοιχεία της ανεργίας είναι ακόμα χειρότερα. Δείτε το μεγάλο ποσοστό υποαπασχολούμενων:

"Οι τρεις αυτές κατηγορίες, οι αποθαρρυμένοι άνεργοι, το λοιπό εν δυνάμει πρόσθετο εργατικό δυναμικό και οι ακούσια υποαπασχολούμενοι, αποτελούν τμήμα εργαζομένων οι οποίοι επιθυμούν να εργαστούν με πλήρη απασχόληση για τον υπάρχοντα μισθό, αλλά δεν μπορούν, και συνεπώς βιώνουν την κατάστασή τους ως καθεστώς (μερικής ή ολικής) ανεργίας, ανεξάρτητα από το εάν καταγράφονται ως άνεργοι από τις επίσημες στατιστικές", αναφέρει η έρευνα του ΙΝΕ της ΓΣΕΕ. Ενώ η μεταβολή του ποσοστού της ανεργίας που προκύπτει από τις 3 αυτές κατηγορίες είναι 2,32 + 0,47 + 5,03 = 7,82% παραπάνω από το ποσοστό που καταγράφουν οι επίσημες στατιστικές.

Την ίδια στιγμή, μικρό μόνο ποσοστό των ανέργων παίρνει επίδομα ανεργίας:


Οι κοινωνικές επιπτώσεις - 2: Μισθοί

Δείτε πως εξελίχθηκαν οι μισθοί στην Ελλάδα, συγκριτικά μάλιστα με άλλες χώρες που πέρασαν από μνημόνια. Μόνον η Ελλάδα (σε κίτρινο παρακάτω) έχει σωρευτικά αρνητική μεταβολή μισθών, και μάλιστα τεράστια:


Δείτε όμως και τη διαφορά ανάμεσα στην παραγωγικότητα και την εξέλιξη του κόστους εργασίας. Με παραγωγικότητα σχεδόν σταθερή, οι μισθοί έπεσαν στο 75%. Ποιος είναι άραγε αυτός που κέρδισε;


Η σύγκριση ανάμεσα στην πραγματική αγοραστική δύναμη των κατώτατων μισθών, φέρνει την Ελλάδα ανάμεσα στις χειρότερες χώρες παγκοσμίως, σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα του Γερμανικού ινστιτούτου οικονομικών και κοινωνικών ερευνών WSI.

Οι κοινωνικές επιπτώσεις - 3: Κόκκινα δάνεια


Η έκρηξη των κόκκινων δανείων όλων των ειδών, δείχνει σε συντριπτικό βαθμό πραγματική αδυναμία αποπληρωμής, δε δείχνει «μπαταχτσήδες». Η αντιμετώπιση; Πλειστηριασμοί, που μετά την κατάργηση του νόμου Κατσέλη το Μάρτιο του 2019 (αφού δόθηκε δίμηνη παράταση), θα γίνουν τσουνάμι.

Οι κοινωνικές επιπτώσεις - 4: Φτώχεια!

Η Ελλάδα της φτώχειας, χωρίς άλλα σχόλια:

Φτώχεια που θα συνεχιστεί μέχρι το 2060, και θα μεγαλώσει συγκριτικά με άλλες χώρες με παρεμφερές επίπεδο ανάπτυξης.


Η «ελάφρυνση» του χρέους δεν ήρθε ποτέ


Η κατά γράμμα εφαρμογή των μνημονίων από 4 διαφορετικές κυβερνήσεις, θα είχε τάχα ως έπαθλο την ελάφρυνση του χρέους, έτσι μας είπαν. Τώρα, μετά το φιάσκο της συμφωνίας για το χρέος, ξέρουμε ποια ήταν η ελάφρυνση:

«Οι Ελληνικές αρχές επαναβεβαιώνουν την ανεπιφύλακτη δέσμευσή τους να εκπληρώσουν τις οικονομικές τους υποχρεώσεις προς όλους τους πιστωτές πλήρως και εγκαίρως» (μνημόνιο 3, 2015). Ταυτόχρονα, ματωμένα πρωτογενή πλεονάσματα (διαρκής λιτότητα δηλαδή) που δεν επιτρέπουν την ανάκαμψη, καμία ρήτρα ανάπτυξης (την οποία διαφήμιζαν δεόντως), ασφυκτική εποπτεία (διαρκές μνημόνιο μέχρι το 2060 τουλάχιστον), περαιτέρω ξεπούλημα της δημόσιας περιουσίας,  και τέλος αναβολές και επιμηκύνσεις δανείων μέχρι το 2080, υποθηκεύοντας το μέλλον 2 ακόμα γενεών.

Δείτε αναλυτική κριτική για την τελική συμφωνία για το χρέος εδώ


"Εξαγγελίες" στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης


Απέναντι σ’ αυτήν την ζοφερή προοπτική, τι αντιτάσσουν, όσοι αποδέχτηκαν και στήριξαν τα μνημόνια τόσα χρόνια; Εξαγγελίες! Διαγκωνίζονται για το ποιος θα εξαπατήσει τον Ελληνικό λαό καλύτερα, και εξαγγέλλουν ασπιρίνες ενώ αποδέχονται το μείζον: Ολόκληρο το σώμα των 750 μνημονιακών νόμων, τη συνέχιση της μνημονιακής πολιτικής της λιτότητας των αιματηρών πλεονασμάτων, την παραμονή σε Ευρωζώνη και ΕΕ με τη συνακόλουθη αποδοχή και όλων των αντιλαϊκών πολιτικών τους, την υλοποίηση όλων των επιταγών του ΝΑΤΟ και της ΕΕ ενάντια στα συμφέροντα του λαού και του τόπου, το ολοκληρωτικό ξεπούλημα της δημόσιας περιουσίας, και την παραπέρα συνθλιβή των λαϊκών στρωμάτων. Ας δούμε τι μας τάζουν...

Παραθέτουμε παρακάτω, μία προς μία τις εξαγγελίες - προεκλογικά «προγράμματα» των Τσίπρα και Μητσοτάκη στη ΔΕΘ, με δικά μας σχόλια για τον καθένα χωριστά, καθώς και την πραγματικότητα την οποία αποκρύπτουν:


Κλικ στην εικόνα για ανοίξει το φύλλο εργασίας

Ο προϋπολογισμός του 2019



Κατατέθηκε λοιπόν τελικά, αφού βέβαια πήρε έγκριση από το Eurogroup (μάλλον επειδή "τελείωσαν" τα μνημόνια), και ψηφίστηκε ο προϋπολογισμός του 2019. Έτσι, για τη σύγκριση με μια ματιά με το 2018, τα έξοδα για μισθούς και συντάξεις μειώνονται (παρά τη μη περικοπή των παλαιών συντάξεων, όπως περικόπηκαν οι νέες), με μόνη "θετική" αύξηση εξόδων μια πολύ μικρότερη αύξηση στις παροχές του ΟΑΕΔ, ενώ τα έσοδα από φόρους και ασφαλιστικές εισφορές αυξάνονται. Το δε υπερπλεόνασμα εκμηδενίζεται, μαζί του και η δυνατότητα για "κοινωνικό μέρισμα" του χρόνου. Τα υπέρογκα πλεονάσματα του 3,5% στα οποία έχουν δεσμευτεί, 6,9 δις για το 2019 που τα πετυχαίνουν με υπερφορολόγηση και περικοπές (μεταξύ των οποίων και του προϋπολογισμού των δημόσιων επενδύσεων), ήδη αγκομαχούν να τα πετύχουν, παρ' όλη την εξοντωτική λιτότητα που συνεχίζουν.


Συμπεράσματα και προοπτικές για το λαϊκό κίνημα


Τα αποτελέσματα αλλά και τα κίνητρα της πολιτικής των μνημονίων, είναι πλέον φανερά σε όλους. Σύμφωνα με το συμπέρασμα της έκθεσης του ΙΝΕ της ΓΣΕΕ:

Η εκτίμησή μας είναι ότι η οικονομική, η κοινωνική και η πολιτική αστάθεια θα συνεχίζεται όσο θα εφαρμόζεται η αδιέξοδη οικονομική πολιτική της δημοσιονομικής λιτότητας και της υποβάθμισης της εργασίας  ....  Το αφήγημα της εξωστρεφούς ανάπτυξης καλλιεργεί μόνο ψευδαισθήσεις στον βαθμό που δεν δημιουργούνται οι προϋποθέσεις για την παραγωγική και θεσμική αναδόμηση της οικονομίας και τη δημιουργία ποιοτικών θέσεων εργασίας.

Η προοπτική της χώρας στα πλαίσια της πολιτικής που υποστήριξαν όλες οι μνημονιακές πολιτικές δυνάμεις (είτε κυβέρνησαν είτε όχι) αλλά και οι οικονομικά ισχυροί (ΣΕΒ, τράπεζες κλπ), είναι μία: Οι 750 νόμοι που θεσμοθέτησαν τη μνημονιακή περίοδο θα παραμείνουν με επιδοματικά ίσως φτιασιδώματα. Απόλυτη εξάρτηση - σύμπλευση με ιδιοτελείς Ευρω-διεθνείς μηχανισμούς και πολυεθνικές, πλήρης κατάργηση των εργατικών και λαϊκών κατακτήσεων και ελευθεριών (ό,τι από αυτά έχουν απομείνει), επιτροπία και μνημόνια μέχρι το 2060, μετατροπή της χώρας σε αποικία φτηνού εργατικού δυναμικού, περαιτέρω υποτίμηση της εργασίας, εξαθλίωση εργαζομένων και ανέργων, εξαφάνιση μικρομεσαίων σε όφελος των πολυεθνικών, μετανάστευση της νεολαίας στο εξωτερικό (και γήρανση της χώρας), ξεπούλημα όσο - όσο της δημόσιας περιουσίας, εκποίηση πρώτης κατοικίας δανειοληπτών και μετατροπή τους σε ενοικιαστές, έλεγχος και της ιδιωτικής οικονομίας από τα funds μέσω των κόκκινων επιχειρηματικών δανείων. Ταυτόχρονα, μετατροπή της χώρας σε απέραντη ΝΑΤΟϊκή βάση, αποδοχή επιζήμιων για τα συμφέροντα του λαού και του τόπου πολιτικών, και μαζί επικίνδυνων για την ειρήνη και τη σταθερότητα στην περιοχή. 

Είναι πια φανερό ότι η μνημονιακή επταετία θα κρατήσει μέχρι το 2060 το λιγότερο. Η πορεία αυτή μοιάζει αναπόφευκτη, αν δεν αλλάξει το πλαίσιο μέσα στο οποίο αναζητείται η λύση. Μετά την άρση κάθε αυταπάτης, είτε ότι: 
  • μπορεί «εύκολα» να ανατραπεί αυτή η πολιτική, με κόλπα, επικοινωνιακές τακτικές, προπαγάνδα και ανάθεση του καθήκοντος αυτού στους οποιουσδήποτε, είτε ότι 
  • αυτή η πολιτική μπορεί να οδηγήσει στην έξοδο από την κρίση έστω με κόστος, 
ήρθε πλέον η ώρα για το λαϊκό κίνημα, με τις ταξικές, κοινωνικές και πολιτικές του οργανώσεις, το τμήμα της διανόησης που συμπαρατάσσεται μαζί του, καθώς και με κάθε ενεργό ή εν δυνάμει ενεργό σκεπτόμενο πολίτη που έχει καταλάβει:
  • Να αποκαλύψει το μέλλον που μας επιφυλάσσουν αυτές οι πολιτικές, σε όσους ακόμα δε θέλουν ή δεν μπορούν να το δουν. 
  • Να οικοδομήσει όρους για το χτίσιμο αξιόπιστης εναλλακτικής πρότασης σε όφελος του λαού και του τόπου, σε όλα τα επίπεδα: Στην ποιότητα του λαϊκού και εργατικού κινήματος (μαζικότητα, οργάνωση, πολιτικοποίηση), στην πολιτική δράση, στον ιδεολογικό - αξιακό τομέα με καταπολέμηση των νεοφιλελεύθερων και απολογητικών του συστήματος ιδεολογημάτων που προσπαθούν να συσκοτίσουν την αλήθεια, με αλλαγή συνειδήσεων και των πραγματικών συσχετισμών, με μαζικούς αγώνες αλλά και σοβαρή (όχι επιφανειακή & συνθηματολογική) συζήτηση των πραγματικών προβλημάτων. 
  • Να αναλάβουμε, ο καθένας από μας, το μερίδιο ευθύνης που του αναλογεί, σ’ αυτήν την πορεία. 
Η πολιτική αυτή δεν πρόκειται να οδηγήσει σε σοβαρή ανάκαμψη τις επόμενες δεκαετίες, παρά τις όποιες εναλλαγές στην κυβερνητική διαχείριση. Είναι αλήθεια ότι κάθε (μετα)μνημονιακή μέρα που περνάει δυσκολεύει τη διέξοδο, αφού η χώρα δένεται ακόμα πιο σφιχτά στα δεσμά της εξάρτησης και της εξαθλίωσης, αλλά και όσο ο λαός συμβιβάζεται ακόμα με την ιδέα ότι όλα αυτά είναι μονόδρομος. Ωστόσο, η απόλυτη δυσαρμονία με το λαϊκό αίσθημα όχι μόνο της κυβέρνησης αλλά ολόκληρου του πολιτικού συστήματος και της οικονομικής ελίτ που στήριξε την αντιλαϊκή πολιτική, δυσαρμονία που δεν πρόκειται να λυθεί εύκολα, είναι η βάση πάνω στην οποία μπορεί να οικοδομηθεί μια πολιτική ανατροπής.

Τα αποτελέσματα της δράσης του καθένα κρίνονται σε τελευταία ανάλυση στην πολιτική. Η έκβαση λοιπόν της μάχης θα κριθεί στην πολιτική δυνατότητα των πολιτικών και κοινωνικών δυνάμεων του λαϊκού κινήματος, να οικοδομήσουν μια ιστορικά επαρκή και αξιόπιστη εναλλακτική φιλολαϊκή πρόταση σε όλα τα επίπεδα, πρόταση όχι μόνο στόχων αλλά και δρόμου, να κερδίσουν το νου και τις καρδιές των εργαζομένων και των ανέργων, να τους οδηγήσουν σε ενωτικές και συντεταγμένες μάχες που θα αφήνουν μόνιμες καταχτήσεις στην ποιότητα του λαϊκού κινήματος (και όχι μόνο επικοινωνιακού τύπου), να διαμορφωθούν και οι ίδιες μέσα από αυτή την πορεία σφυρηλατώντας και τη δική τους ποιότητα, την ενότητα στη δράση και τον ουσιαστικό διάλογο πάνω στις διαφορές. 

Εμείς πάντως στην Επιτροπή Αγώνα Κηφισιάς, θα συνεχίσουμε να παίζουμε το ρόλο του πυροκροτητή συνειδήσεων, της υπεράσπισης των λαϊκών ανθρώπων, του αγωνιστικού και ενωτικού κόμβου αντίστασης στην περιοχή, και της συμβολής στην αναγκαία οικοδόμηση όρων διεξόδου προς όφελος του λαού.

29 Νοεμβρίου 2018

Διόδια: 2η συνάντηση για τις νέες δικαστικές διώξεις των κινητοποιήσεων ενάντια στα διόδια

Οργανώνουμε τον αγώνα μας μπροστά στις νέες δίκες!

Διόδια: 2η συνάντηση για τις νέες διώξεις για τα διόδια

Το Σάββατο 1/12/2018 στις 6 το απόγευμα στις π. Φυλακές Ωρωπού θα πραγματοποιηθεί η δεύτερη συνάντηση  για τις νέες δικαστικές διώξεις των κινητοποιήσεων ενάντια στα διόδια στην Μαλακάσα, που αφορούν τη συγκέντρωση διαμαρτυρίας στις 9/2/2014. 

Εκ μέρους των δικηγόρων της επιτροπής θα παραβρεθούν ο Κώστας Παπαδάκης και Δημήτρης Σαραφιανός



Η επιτροπή ΚΑΛΕΙ ΝΑ ΠΑΡΑΒΡΕΘΕΙ κάθε διωκόμενος, που έχει λάβει κλητήριο θέσπισμα και επιθυμεί  να συντονισθεί μαζί της,  ώστε να υπάρξει συλλογική αντιμετώπιση.

Η ΑΞΙΟΠΡΕΠΕΙΑ ΔΕΝ ΦΥΛΑΚΙΖΕΤΑΙ 
ΝΑ ΣΤΑΜΑΤΉΣΟΥΝ ΤΩΡΑ ΟΙ ΔΙΩΞΕΙΣ ΟΣΩΝ ΑΓΩΝΙΖΟΝΤΑΙ ΓΙΑ ΤΟ ΔΙΚΙΟ
________________________________________________________________________

27 Νοεμβρίου 2018

Η απεργία της 28ης Νοέμβρη είναι κατάχτηση των εργαζομένων

Μετά από μεγάλη πίεση ομοσπονδιών, σωματείων, αγωνιστικών συνδικαλιστικών παρατάξεων και εργαζομένων, ακόμα και με κινητοποιήσεις έξω από τα γραφεία της, η ΓΣΕΕ προκήρυξε τελικά απεργία για τις 28 Νοέμβρη. H ΑΔΕΔΥ δεν συμμετέχει τελικά στην απεργία, αφού είχε συμμετάσχει σ' αυτήν της 14/11, στην οποία η ΓΣΕΕ αρνήθηκε συμμετοχή. Έτσι η ΓΣΕΕ κατάφερε να διασπάσει εν μέρει τον αγώνα των εργαζομένων.



Προηγήθηκαν απεργιακές κινητοποιήσεις την 1η και την 14η Νοέμβρη, με προκλητικά απούσα τη ΓΣΕΕ, που αρνιόταν πεισματικά να προκηρύξει απεργία. Τελικά το αποφάσισε, εκούσα άκουσα, για την 28η Νοέμβρη. Εναπόκειται τώρα στις αγωνιστικές δυνάμεις να τη στηρίξουν, γιατί βεβαίως η ΓΣΕΕ δε θα το κάνει, και να της δώσουν το αγωνιστικό περιεχόμενο και τη δυναμική που της πρέπει. 

Οι συγκεντρώσεις

Σε απεργιακές συγκεντρώσεις καλούν το ΠΑΜΕ (στην Ομόνοια στις 10.30 πμ) και η Πρωτοβουλία Πρωτοβάθμιων Σωματείων για το Συντονισμό (στο Μουσείο στις 11 πμ)

Συγκοινωνίες

Μόνο λεωφορεία θα κυκλοφορούν την Τετάρτη, από τις 9 το πρωί μέχρι τις 9 το βράδυ. Μετρό, ΗΣΑΠ, τρόλεϊ, τραμ, προαστιακός, ΟΣΕ και πλοία απεργούν ολόκληρη την ημέρα (αν υπάρξει κάποια αλλαγή την τελευταία στιγμή, θα ενημερώσουμε από αυτό το σημείο). Η κυκλοφορία των λεωφορείων θα επανέλθει σε φυσιολογικούς ρυθμούς έως τις 10 π.μ. (μετά την πρϊνη στάση εργασίας), ενώ τα οχήματα θα αρχίσουν να αποσύρονται από τις 8 μ.μ.

Το πλαίσιο διεκδικήσεων

Οι διεκδικήσεις μεταξύ άλλων είναι:
  • Επιστροφή των κομμένων μισθών και συντάξεων
  • Επαναφορά των κατώτατων μισθών στα προ του μνημονίου επίπεδα
  • Κατάργηση του υποκατώτατου μισθού και της νομοθετικής ρύθμισης που επιτρέπει ορισμό του κατώτατου μισθού με κρατική παρέμβαση (νόμος Βρούτση)
  • Επαναφορά των ελεύθερων συλλογικών διαπραγματεύσεων, με καθολική ισχύ των Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας
  • Κατάργηση όλων των αντεργατικών - αντιλαϊκών - αντιασφαλιστικών νόμων, μέτρων και μνημονίων
  • Κανένας πλειστηριασμός πρώτης κατοικίας



17 Νοεμβρίου 2018

Πολυτεχνείο '73: Η αλήθεια για τα θύματα της εξέγερσης

Η παρουσίαση από τη Χρυσή Αυγή της εξέγερσης του Πολυτεχνείου ως "μύθο της αριστεράς", και των νεκρών του Πολυτεχνείου ως "ανύπαρκτων", με τελευταίο (ανάμεσα σε πολλά) κρούσμα την τοποθέτηση του βουλευτή της (και υπόδικου) Λαγού για το "παραμύθι του Πολυτεχνείου και τους νεκρούς του", μπορεί να είναι γραφική για όσους γνωρίζουν, δεν αντιμετωπίζεται όμως με αφορισμούς, όχι σήμερα που τα πάντα έχουν καταρρεύσει, όχι μόνον τα ψέμματα αλλά και οι αλήθειες.

Στην εποχή της προσπάθειας επαναδιατύπωσης της παγκόσμιας ιστορίας από την ΕΕ, της Ελληνικής ιστορίας από τους νικητές του εμφυλίου, και της πρόσφατης Ελληνικής ιστορίας από τους συνεργάτες των Ναζί κατακτητών, στην εποχή της θολούρας, της απαξίωσης κάθε αξίας και ηθικής, και της εύκολης διάδοσης εύπεπτων θεωριών συνωμοσίας,η καλύτερη απάντηση είναι η ιστορική τεκμηρίωση με στοιχεία και έρευνες, ακόμα και για τα μέχρι πρότινος αυτονόητα.

Για το θέμα της εξέγερσης του Πολυτεχνείου και της αμφισβήτησης της ύπαρξης θυμάτων, αναδημοσιεύουμε παρακάτω έρευνα του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών, που δίνει την καλύτερη απάντηση στους "αναθεωρητές" της ιστορίας. Δείτε τα στοιχεία της έρευνας και την ίδια σε PDF, εδώ


Το ζήτημα των θυμάτων: Νεκροί και τραυματίες

Το ζήτημα του ακριβούς αριθμού των νεκρών κατά τη διάρκεια της εξέγερσης του Πολυτεχνείου και την επιχείρηση καταστολής της, παραμένει ακόμη και σήμερα ένα δισεπίλυτο πρόβλημα. Πρόκειται για ένα θέμα με έντονη πολιτική και ψυχολογική φόρτιση, με αποτέλεσμα να αποφεύγεται γενικά η προσέγγιση του. Αλλά η χαώδης και ατεκμηρίωτη πληροφόρηση που υπάρχει γύρω από αυτό το ζήτημα, δεν είναι δυνατόν να απολαμβάνει εσαεί αυτή την ιδιότυπη «ασυλία», στο όνομα της δήθεν προστασίας της φήμης του Πολυτεχνείου. Αποτελεί βαθύτατη πεποίθηση μου ότι η κατάσταση αυτή δεν απαξιώνει μόνο την εξέγερση καθεαυτή, τις χιλιάδες των ανθρώπων που ρίχτηκαν στη φωτιά και, εν τέλει, εξευτελίζει τη μνήμη των πραγματικών θυμάτων, αλλά προχωρά πέραν αυτού: αφήνει το περιθώριο στους έμμεσους ή άμεσους υποστηρικτές του καθεστώτος και τους κάθε λογής «αναθεωρητές» της ιστορίας να μιλούν για «παραμύθια της Αριστεράς» και για «2-3 νεκρούς από αδέσποτες σφαίρες».

Από τα μέσα του 2002 έχει ξεκινήσει μια ιστορική έρευνα στο Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών με τίτλο «Τεκμηριώνοντας τα γεγονότα του Νοεμβρίου 1973». Στο πλαίσιο αυτής της έρευνας επιχειρείται η συγκέντρωση και επεξεργασία με επιστημονικές μεθόδους τεκμηρίων που αφορούν σε πολλές παραμέτρους των γεγονότων, όπως το χρονικό της εξέγερσης, το επιχειρησιακό σχέδιο για την καταστολή της, η εξέλιξη των γεγονότων έξω από το Πολυτεχνείο κ.ο.κ. Ένα από τα ζητούμενα είναι, φυσικά, ο αριθμός και η ταυτότητα των θυμάτων. Αν και η έρευνα βρίσκεται ακόμη σε εξέλιξη, θα επιχειρήσουμε στο σημείο αυτό μια συνοπτική παρουσίαση των πρώτων διαπιστώσεων, με έμφαση στη «γενεαλογία» του ζητήματος.

6 Νοεμβρίου 2018

Τα πάντα για τη διεκδίκηση αναδρομικών για συντάξεις και δώρα, αναλυτικές οδηγίες για αίτηση στον ΕΦΚΑ, οι πολιτικές και οι προοπτικές

Μετά τις τελευταίες δικαστικές αποφάσεις από Ανώτατα Δικαστήρια, που δικαιώνουν τους συνταξιούχους και κηρύσσουν αντισυνταγματικές τις διατάξεις των νόμων που επέβαλαν τις περικοπές των κύριων και επικουρικών συντάξεων και κατήργησαν τα Δώρα Χριστουγέννων - Πάσχα και του επιδόματος αδείας, δημιουργήθηκε κύμα αιτήσεων συνταξιούχων προς τον ΕΦΚΑ και το ΕΤΕΑΕΠ προκειμένου να διακόψουν την παραγραφή και να διασφαλίσουν τις αξιώσεις τους.

Κάτω από την πίεση αυτή των χειρόγραφων αιτήσεων και του φόρτου που δημιουργεί στον ΕΦΚΑ, η Διοίκησή του έθεσε από την 22/10/2018 σε λειτουργία on line εφαρμογή για την ηλεκτρονική υποβολή αιτήσεως, με σοβαρούς ωστόσο περιορισμούς, που οι αιτούντες μπορούν και πρέπει να αντιμετωπίσουν (δείτε παρακάτω). Από τη Δευτέρα 12/11 μάλιστα, οι αιτήσεις από συνταξιούχους (όχι εν ενεργεία δημ. υπαλλήλους) θα γίνονται δεκτές μόνον ηλεκτρονικά. Οι κυβερνητικές παρεμβάσεις, πυροσβεστικές και παραπλανητικές, επιτείνουν τη σύγχυση.

Η Επιτροπή Αγώνα Κηφισιάς, θέλοντας να συμβάλλει στο ξεκαθάρισμα του θέματος, επιχειρεί παρακάτω μια ολοκληρωμένη κατά το δυνατόν επισκόπησή του, που θέτει το πρόβλημα στις πραγματικές του διαστάσεις, επισημαίνει πολιτικές και προοπτικές, ενώ καταλήγει και σε συγκεκριμένες οδηγίες για τους ενδιαφερόμενους.


Η ιστορία του ζητήματος


Οι νόμοι

Με το νόμο 3847/2010 της κυβέρνησης Παπανδρέου (ΠΑΣΟΚ), τα δώρα και επιδόματα (Χριστουγέννων, Πάσχα και αδείας) των συνταξιούχων του δημοσίου (και των ΝΠΔΔ με ίδιο καθεστώς), μειώθηκαν σε συνολικό ύψος των 800 ευρώ κατ’ έτος (400 + 200 + 200).

Με το νόμο 4051/2012 (άρθρο 6 παρ.2) της κυβέρνησης Παπαδήμου (ΠΑΣΟΚ – ΝΔ – ΛΑΟΣ) έγιναν μειώσεις από 1/1/2012 στις συντάξεις του δημοσίου, και με το νόμο 4093/2012 (άρθρο 1ο παρ. ΙΑ υποπαρ. ΙΑ.5 περ.1 και υποπαρ. ΙΑ.6 περ.3) της κυβέρνησης Σαμαρά (ΝΔ – ΠΑΣΟΚ – ΔΗΜΑΡ), έγιναν από 1/1/2013 νέες περικοπές στις συντάξεις δημοσίου και ιδιωτικού τομέα, ενώ καταργήθηκαν τελείως τα δώρα και επιδόματα (Χριστουγέννων, Πάσχα και αδείας) στους συνταξιούχους και τους εργαζόμενους του δημόσιου τομέα.

Τέλος, βάσει του νόμου Κατρούγκαλου (4387/2016) της κυβέρνησης Τσίπρα (ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ), επανυπολογίστηκαν (περικόπηκαν) όλες οι νέες συντάξεις μετά τις 13/5/2016, ενώ με το 4ο μνημόνιο (4472/2017) προβλέπεται το κόψιμο και των παλαιών συντάξεων με την κατάργηση της προσωπικής διαφοράς, κάτι που προσπαθεί η κυβέρνηση να αποφύγει, έστω και προσωρινά, ενόψει και των εκλογών που επίκεινται.

Οι δικαστικές αποφάσεις

Στις 10/6/2015, το Συμβούλιο της Επικρατείας με την υπ’αριθ. 2287/2015 απόφαση της Ολομέλειάς του (όμοιες και οι υπ’αριθ. 2288-2290/2015):

  • Κήρυξε τις παραπάνω διατάξεις των νόμων του 2012 (όχι και του 2010) αντισυνταγματικές. 
  • Διέταξε την αναδρομική επιστροφή των παρανόμως παρακρατηθέντων μόνον σε όσους είχαν προσφύγει σε ένδικα μέσα. 
  • Διέταξε την εφεξής (δηλ. από τη δημοσίευση της απόφασης του ΣτΕ) αναπροσαρμογή, χωρίς προηγούμενη προσφυγή στα Δικαστήρια, των συντάξεων όλων των συνταξιούχων στα προ της 1-1-2012 επίπεδα, και την πληρωμή των δώρων (στα 800 Ευρώ). 
  • Αποσυνέδεσε την καταβολή των δώρων από το ύψος των συνταξιοδοτικών δαπανών και από τυχόν μεταρρυθμίσεις του Ασφαλιστικού Συστήματος μετά την έκδοση αυτής της απόφασης

Δείτε το σχετικό απόσπασμα της απόφασης εδώ.

Με τις υπ’αριθ. 164/2015 και 1, 2, 3 και 4/2018 αποφάσεις, το Ανώτατο Ειδικό Δικαστήριο (ΑΕΔ) έκρινε αντισυνταγματικές τις διατάξεις των ν. 4051/2012, 4093/2012 αλλά και του νόμου Κατρούκαλου (4387/2016). Οι τελευταίες αυτές αποφάσεις έκριναν ότι ο υπολογισμός και των νέων συντάξεων (μετά τις 13/5/2016) πρέπει να γίνεται χωρίς να υπολογίζονται οι περικοπές του 2012 ούτε και οι περικοπές των Δώρων Χριστουγέννων Πάσχα και επιδόματος αδείας.

Με την υπ’αριθ. 1277/2018 απόφαση της Ολομέλειας του Ελεγκτικού Συνεδρίου κρίθηκαν αντισυνταγματικές οι περικοπές στις κύριες και επικουρικές συντάξεις των δημοσίων υπαλλήλων, των ενστόλων και των άλλων ειδικών κατηγοριών.

Έκτοτε, όλα τα κατώτερα Δικαστήρια της χώρας (Ειρηνοδικεία και Πρωτοδικεία) συμμορφώνονται, όπως οφείλουν κατά το Σύνταγμα, με τις παραπάνω αμετάκλητες αποφάσεις, και δικαιώνουν όσους συνταξιούχους και εν ενεργεία εργαζομένους προσφεύγουν και ζητούν την αναδρομική καταβολή των τριών Δώρων-επιδομάτων (Χριστουγέννων, Πάσχα, επιδόματος αδείας) καθώς και την εφεξής και κατ’ έτος καταβολή τους, και διατάσσουν την άμεση και έντοκη καταβολή των αναδρομικών.

Δείτε παραδείγματα τέτοιων αποφάσεων εδώ και εδώ


Πρόσφατα μάλιστα, το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους με το υπ’ αριθ. 1825/2018 πρακτικό του, γνωμοδότησε ότι είναι απαράδεκτο και μη βάσιμο το ένδικο μέσο τής Έφεσης κατά αποφάσεων που δικαίωσαν συνταξιούχους (3429/2018 απόφαση του Διοικ. Πρωτ. Αθήνας) και ακύρωσαν ως αντισυνταγματικές τις διατάξεις των ν. 4051/2012 και 4093/2012.

Δείτε εδώ τα ποσά των μειώσεων των νόμων του 2012 που διεκδικούνται από τους συνταξιούχους, με βάση την απόφαση του ΣτΕ.



Οι αιτήσεις


Οι αποφάσεις καταβολής των αναδρομικών, δημιούργησαν το μεγάλο κύμα εγγράφων αιτήσεων προς τον ΕΦΚΑ και το ΕΤΕΑΕΠ, που στόχο είχαν τη διακοπή της παραγραφής του δικαιώματος της επιστροφής των αναδρομικών.

Μπροστά στο μεγάλο αυτό κύμα, ο ΕΦΚΑ έθεσε από την 22/10/2018 σε λειτουργία on line εφαρμογή για την ηλεκτρονική υποβολή αιτήσεως. Ωστόσο η αίτηση δεν αναφέρει τίποτα για επιστροφή αναδρομικών, και γενικά περιορίζει την αίτηση στη μη εφαρμογή στο εξής μειώσεων που προβλέπονταν από τους 2 νόμους του 2012. Η ηλεκτρονική όμως αίτηση μπορεί και πρέπει να συμπληρωθεί με τα επί πλέον σημεία που διεκδικούν και την επιστροφή των αναδρομικών, με κείμενο που πρέπει να καταχωρηθεί σε πεδίο ελεύθερου κειμένου της αίτησης. Αντιγράψτε το κείμενο από τις οδηγίες για τη συμπλήρωση της αίτησης που θα βρείτε παρακάτω.

Σημείωση: Την αίτηση μπορούν και πρέπει να κάνουν και οι συνταξιούχοι που έκαναν αίτηση για σύνταξη μετά την 13/5/2016, αφ' ενός ενόψει της έκδοσης αποφάσεων από το ΣτΕ επί προσφυγών που ασκήθηκαν για συγκεκριμένες διατάξεις του «νόμου Κατρούγκαλου» (ν. 4387/2016), αφετέρου δε και επειδή οι αποφάσεις του ΣτΕ του 2015 κηρύσσουν αντισυνταγματικές τις περικοπές των δώρων.

Ομοίως, για τον ίδιο λόγο, αίτηση μπορούν να κάνουν και οι εν ενεργεία δημόσιοι υπάλληλοι, για τα δώρα - επιδόματα αδείας. Ωστόσο, επειδή η η ηλεκτρονική αίτηση ζητάει να μην εφαρμοσθούν μειώσεις στις κύριες και επικουρικές συντάξεις μόνο, είναι καλό η αίτηση να γίνει χειρόγραφα, και να υποβληθεί στην αντίστοιχη υπηρεσία. Υπόδειγμα αίτησης βρήκαμε στο ΕΝΥΠΕΚΚ, εδώΑν ορισμένες υπηρεσίες του ΕΦΚΑ (μάθαμε πχ. για το ΙΚΑ Αμαρουσίου) δεν δέχονται τις αιτήσεις σας, επιμένετε γιατί παρανομούν. Οφείλουν να παραλάβουν την αίτησή σας και να σας δώσουν αριθμό πρωτοκόλλου. Η πρόσφατη ανακοίνωση του ΕΦΚΑ ότι οι αιτήσεις θα γίνονται δεκτές μόνον ηλεκτρονικά, αφορά μόνον σε συνταξιούχους, και όχι εν ενεργεία δημοσίους υπαλλήλους ή αιτήσεις για λογαριασμό θανόντων.



Οι κυβερνητικές αντιδράσεις


Η κυβέρνηση προσπάθησε αρχικά να υποβαθμίσει το ζήτημα ελπίζοντας να μην πάρει έκταση. Προσπάθησε έπειτα να καθησυχάσει, λέγοντας ότι η κυβέρνηση θα ρυθμίσει το θέμα, και έτσι δε χρειάζονται αιτήσεις. Μετά το κύμα των χειρόγραφων προσφυγών, προσπάθησε να το εκτρέψει προς πιο ανώδυνες κατευθύνσεις (να περιορίσει τις αιτήσεις στους συνταξιούχους μόνο, για διεκδικήσεις από δω και πέρα μόνο), προσφέροντας τη "διευκόλυνση" της ηλεκτρονικής αίτησης - παγίδα, που ήταν ταυτόχρονα και ανακούφιση από έναν απρόσμενο φόρτο για τον ΕΦΚΑ.

Προσπαθεί και να θολώσει τα νερά, επιτείνοντας τη σύγχυση: Ο υφυπουργός Κοινωνικής Ασφάλισης, Τάσος Πετρόπουλος μιλώντας στην ΕΡΤ, είπε: «Το Συμβούλιο της Επικρατείας έκρινε ότι μόνο όσοι συνταξιούχοι προσέφυγαν στη Δικαιοσύνη θα λάβουν τα αναδρομικά των συντάξεων». Η αλήθεια είναι ότι το ΣτΕ το είπε αυτό για όσους προσέφυγαν στη δικαιοσύνη πριν την απόφασή του το 2015. Για μετά την απόφαση, διέταξε την εφεξής αναπροσαρμογή, χωρίς προηγούμενη προσφυγή στα Δικαστήρια, των συντάξεων όλων των συνταξιούχων στα προ της 1/1/2012 επίπεδα, και την πληρωμή των δώρων (δηλ. στα 800 Ευρώ). Έτσι, κάθε συνταξιούχος δικαιούται την επιστροφή 800 Ευρώ για κάθε χρόνο από το 2015 μέχρι σήμερα τουλάχιστον, ή και για 5 έτη σύμφωνα με άλλες εκτιμήσεις.

Προσπαθεί να βάλει στο απυρόβλητο το νόμο Κατρούγκαλου, θεωρώντας ότι "η παρούσα κυβέρνηση, εναρμονιζόμενη απολύτως με την κρίση του ΣτΕ και συμμορφούμενη με το Σύνταγμα, προχώρησε στην ασφαλιστική μεταρρύθμιση το 2016. Έθεσε ενιαίους κανόνες για όλους τους ασφαλισμένους και όλους τους συνταξιούχους, χωρίς διακρίσεις, προστατεύοντας τα καταβαλλόμενα ποσά των συντάξεων"   !!!!!

Ταυτόχρονα, εφεσιβάλει τις αποφάσεις των κατώτατων δικαστηρίων για καταβολή αναδρομικών σε συνταξιούχους που είχαν προσφύγει στα δικαστήρια, παρά τη γνωμοδότηση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους με το υπ’ αριθ. 1825/2018 πρακτικό του, ότι είναι απαράδεκτο και μη βάσιμο το ένδικο μέσο τής Έφεσης κατά αποφάσεων που δικαίωσαν συνταξιούχους. Και μάλιστα με σκεπτικό (για το οποίο θριαμβολόγησαν ΝΔ και ΚΙΝΑΛ), ότι οι περικοπές (δηλαδή των ΠΑΣΟΚ - ΝΔ - ΛΑΟΣ - ΔΗΜΑΡ, και ως εκ τουτου και οι μετέπειτα δικές τους) «ήταν αναγκαίες για το δημόσιο συμφέρον». 

Αναλυτικές οδηγίες συμπλήρωσης της αίτησης

Η αίτηση γίνεται ηλεκτρονικά, με χρήση των κωδικών Taxis από την παρακάτω σελίδα του ΕΦΚΑ: https://apps.ika.gr/eAccess/login.xhtml

Η σελίδα ζητάει του κωδικούς σας στον ΕΦΚΑ (αν έχετε) διαφορετικά επιλέγουμε «συνέχεια στο Taxisnet»:


Με «συνέχεια στο Taxisnet» μεταφερόμαστε στη σελίδα της ΑΑΔΕ, όπου καταχωρούμε τους κωδικούς μας: