23 Ιανουαρίου 2018

Όχι στα διόδια, ηλεκτρονικά και μη - όλες οι εξελίξεις και οι αγώνες που έρχονται

Υπογράφηκε στις 16/1 από τον αναπληρωτή υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας υπουργική απόφαση για «Τροποποίηση των περιβαλλοντικών όρων του τμήματος Μεταμόρφωση – Υλίκη του αυτοκινητόδρομου ΠΑΘΕ, ως προς τους ανισόπεδους κόμβους Κηφισιάς και Βαρυμπόμπης, καθώς και ως προς την προσθήκη πλευρικών διοδίων Αγίου Στεφάνου και Βαρυμπόμπης». 

Δείτε ολόκληρη την απόφαση όπως αναρτήθηκε στη Διαύγεια εδώ.

Το ιστορικό

Στην απόφαση εγκρίνεται η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων (ΜΠΕ) που υποβλήθηκε το 2014 από την εταιρεία «Νέα Οδός», και η οποία είχε προκαλέσει καθολική αντίδραση.

Η λειτουργία πλευρικών σταθμών διοδίων στους βασικούς κόμβους της ΠΑΘΕ στην Αττική προβλεπόταν στη σύμβαση του 2007 με τη Νέα Οδό. Τα πλευρικά διόδια Καπανδριτίου και Μαλακάσας προχώρησαν, ενώ τα πλευρικά διόδια στους κόμβους Λυκόβρυσης και Καλυφτάκη απαλείφθηκαν με την αναθεώρηση των συμβάσεων παραχώρησης το 2013. Τα διόδια Βαρυμπόμπης και Αγίου Στεφάνου επανήλθαν με την αναθεώρηση του 2014 και ξεσήκωσαν  αντιδράσεις από κινήματα, κατοίκους, δήμους, την περιφέρεια Αττικής, και κόμματα (ΣΥΡΙΖΑ και ΑΝΕΛ συμπεριλαμβανομένων). Φαίνεται όμως τώρα ότι η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ ανέλαβε να κλείσει και αυτή την εκκρεμότητα, με "ταξική μεροληψία" και πάλι, υπέρ των εργολάβων.



Δείτε παρακάτω πως κατέγραψε ολόκληρη την παραπάνω πορεία η Επιτροπή Αγώνα Κηφισιάς, τα γεγονότα, τις αποφάσεις, τις εξαγγελίες, τις κινητοποιήσεις, τις προσπάθειες ποινικοποίησης, αλλά δείτε ταυτόχρονα και την κριτική και τα συμπεράσματα της Επιτροπής σε κάθε φάση:

2017:
2016:
Ανακοίνωση διαδημοτικής επιτροπής ενάντια στα διόδια με αφορμή την έναρξη εργασιών  για την κατασκευή των γραφείων της εταιρείας που θα διαχειρίζεται τα διόδια και την εθνική οδό στη Βαρυμπόμπη
2014
Μεγάλη συγκέντρωση στη Βαρυμπόμπη ενάντια στα διόδια, μετά την κατάθεση της ΜΠΕ
Μεγάλη συγκέντρωση στις Αφίδνες κατά της αύξησης των διοδίων
2013
Μεγάλη κινητοποίηση στις Αφίδνες, συζήτηση στο Δ. Συμβούλιο Κηφισιάς με αφορμή την τροποποίηση της σύμβασης για τους αυτοκινητόδρομους
2011
Πρόταση ψηφίσματος από την Επιτροπή Αγώνα Κηφισιάς για τα διόδια και απόφαση του Δ.Σ Κηφισιάς

Οι προσπάθειες ποινικοποίησης των αγώνων:


Η υπουργική απόφαση

Σύμφωνα με την απόφαση: «Ο ανισόπεδος κόμβος Κηφισιάς (σύνθετος κόμβος που προκύπτει από το συνδυασμό των κόμβων Ιλισίων και Καλυφτάκη), ο ανισόπεδος κόμβος Βαρυμπόμπης και οι σταθμοί πλευρικών διοδίων επί αυτού, καθώς και οι σταθμοί πλευρικών διοδίων Αγίου Στεφάνου υλοποιούνται σύμφωνα με την περιγραφή της ΜΠΕ-2014 (κείμενο και σχέδια).»

Κατά τα λοιπά, απαριθμούνται απλώς ισχύουσες διατάξεις που ορίζουν τα μέγιστα επιτρεπτά όρια ρύπων κάθε μορφής, καθώς και σταθμών θορύβου και δονήσεων, και μέτρα περιορισμού της όχλησης κατά τη διάρκεια κατασκευής των έργων.

Οι «εξηγήσεις» του υπουργού, η Περιφέρεια και ο Δήμος Κηφισιάς

Ο υπουργός

Σε πρωινή εκπομπή στον ΑΝΤ1 στις 23/1, ο υπουργός κος Σπίρτζης προσπάθησε για άλλη μια φορά, κατά την προσφιλή του τακτική (δείτε τις τοποθετήσεις του εδώ και εδώ),  να θολώσει τα νερά:

"Αυτό που εμείς έχουμε δεσμευτεί, είναι ότι δεν θα τοποθετηθούν ούτε πλευρικά ούτε μετωπικά διόδια στην περιοχή, ο στόχος ο δικός μας, και αυτό το κάνουμε πράξη, είναι να φύγουν και τα μετωπικά διόδια που υπάρχουν σε όλους τους αυτοκινητόδρομους, γι' αυτό βγήκε και ο διαγωνισμός των ηλεκτρονικών αναλογικών διοδίων πριν λίγες μέρες. Για να ολοκληρωθεί η σύμβαση και να μην γυρνάει η χώρα λεφτά πίσω στους δανειστές και στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, οφείλεις να κάνεις μερικές ενέργειες όπως η χθεσινή. Δηλ. έπρεπε να βγει η περιβαλλοντική αδειοδότηση, για να περάσουμε στη φάση της λειτουργίας σύμφωνα με τη σύμβαση. Υπάρχει πάνω από 1,5 χρόνο συζήτηση αυτά που περιλαμβάνει η σύμβαση να μη γίνουν. Και δεν είναι τα διόδια μόνον. Είναι και ότι η λύση που είχε δοθεί τότε για τη γέφυρα Καλυφτάκη και ο κυκλικός κόμβος στη Βαρυμπόμπη είναι έργα που δεν είναι η βέλτιστη λύση, αυτό όμως δεν αναιρεί ότι έπρεπε να δοθούν όλες οι περιβαλλοντικές εγκρίσεις, για να περάσουμε στη φάση της λειτουργίας. Δε θα μπουν πλευρικά διόδια στην περιοχή, αλλά ακόμα και όταν μπουν τα αναλογικά ηλεκτρονικά διόδια, ακόμα και τότε οι κάτοικοι των δήμων Αφιδνών, Κηφισιάς, Διονύσου και Ωρωπού, θα έχουν εξαίρεση. Οι υπόλοιποι θα χρεώνονται.

Ερώτηση δημοσιογράφου: Σε ποιό ύψος, στην Κηφισιά;
Σπίρτζης: Προφανώς, αυτό λέει η σύμβαση.
Δημοσιογράφος: Άρα για όλους τους υπόλοιπους, στην Κηφισιά θα υπάρχουν και καινούρια διόδια.
Σπίρτζης: Η άλλη λύση είναι να γυρίσουμε μερικά δις πίσω.

Η εξαπάτηση σε τίτλους
Η Περιφέρεια Αττικής: Δε θέλει πλευρικά, αλλά θέλει ηλεκτρονικά

«Θα είμαστε και τώρα, όπως και το 2014, μαζί με τους κατοίκους, τους φορείς και τους δήμους της περιοχής αντίθετοι στην εγκατάσταση πλευρικών διοδίων», τόνισε ο κ. Καραμέρος από την Περιφέρεια Αττικής, αλλά αναφερόμενος στις εξαγγελίες για εφαρμογή, εντός του 2018, συστήματος αναλογικής χιλιομετρικής χρέωσης, σημείωσε ότι «πρέπει να εφαρμοστεί και στην Αττική οδό και στην κατεύθυνση μάλιστα της δραστικής μείωσης των τελών διοδίων». «Εμείς ακούμε με προσοχή αυτό που είπε ο κος Σπίρτζης, ότι θα υπάρξει χιλιομετρική αναλογική χρέωση» μας είπε ο κος Καραμέρος στον Σκάι. Δε θέλει πλευρικά διόδια η Περιφέρεια, αλλά θέλει ηλεκτρονικά! Η κα. Δούρου ευθυγραμμίζεται με το κόμμα που την εξέλεξε περιφερειάρχη…

Δείτε εδώ ρεπορτάζ από τη συζήτηση στην Περιφέρεια Αττικής καθώς και τη σύγκριση της νέας απόφασης της Περιφέρειας με την προηγούμενη της ίδιας διοίκησης, αλλά με άλλη κυβέρνηση.

Ο δήμος Κηφισιάς

Το θέμα θα συζητηθεί από το Δημοτικό Συμβούλιο Κηφισιάς την Τετάρτη 24/1/2018. Στην ημερήσια διάταξη έχει εγγραφεί ως 11ο !

Ταυτόχρονα ο Δήμος Κηφισιάς προχωρά σε αίτηση Ακύρωσης και αίτηση Αναστολής κατά της ΜΠΕ. Δείτε τη σχετική ανακοίνωση στο site του δήμου, εδώ

Η αλήθεια

Ούτε λίγο ούτε πολύ, μας λέει ο υπουργός ότι η αποδοχή της ΜΠΕ είναι συμβατική υποχρέωση, που χωρίς αυτήν θα ήταν αναγκασμένο το κράτος να επιστρέψει τις επιδοτήσεις για το έργο στην ΕΕ. Έτσι εκδίδει ο κος υπουργός απόφαση την οποία όπως λέει δεν σκοπεύει να υλοποιήσει, η οποία ωστόσο τον δεσμεύει και αυτόν και την κυβέρνηση, εφ’ όσον παράγει έννομα αποτελέσματα.

Η αλήθεια είναι ότι η έγκριση της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων αφαιρεί ένα ακόμα εμπόδιο (στο οποίο είχαν επενδύσει πολλοί), αποτελεί ένα ακόμα βήμα προς την εγκατάσταση των πλευρικών (ή μήπως και μετωπικών;) ηλεκτρονικών διοδίων, που είναι πλέον επί θύραις. Τα ψέμματα τελείωσαν, και είναι αυτή η κυβέρνηση των ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ που ανέλαβε να κλείσει και αυτή την "υποχρέωση", όπως τόσες άλλες. 

Τα κουβούκλια φεύγουν, τα διόδια μένουν

Αλλά η παραπλάνηση είναι στην ταμπακιέρα: Για πολλοστή φορά επαναλαμβάνει ο υπουργός ότι δεν θα κατασκευαστούν νέα πλευρικά διόδια, αλλά εννοεί τα κουβούκλια, όχι τις χρεώσεις διοδίων, που θα υπάρχουν και στους κόμβους Βαρυμπόμπης και Αγίου Στεφάνου, αλλά και στη Μεταμόρφωση, και πιθανότατα και αλλού (βλέπε σχετική ανάλυση εδώ). 

Το κόλπο της «απαλλαγής διοδίων»

Και χρησιμοποιεί το ίδιο κόλπο που έκαναν κι άλλοι πριν απ’ αυτόν (ΠΑΣΟΚ και ΝΔ) για να μετριάσουν την αγανάκτηση και τους αγώνες των άμεσα θιγόμενων: Την απαλλαγή των δημοτών και ταυτόχρονα μόνιμων κατοίκων από τα διόδια στο δήμο τους μόνο (όπως έχει διευκρινίσει με μεγαλύτερη σαφήνεια αλλού). Μέτρο που αν πετύχει το στόχο του, δηλαδή την αποδοχή διοδίων χωρίς μεγάλη αντίδραση, θα παρθεί πίσω, όπως έγινε πολλές φορές στο παρελθόν. Αλλά μάλλον θα έχει ημερομηνία λήξης από την αρχή. 

Δείτε τι έγινε πριν λίγο αλλού:


Η απάντηση

Η απάντηση πρέπει να είναι άμεση, να δοθεί σε όλα τα επίπεδα (νομικά, πολιτικά, κινηματικά), από δήμους και φορείς, αλλά κυρίως με αγώνες και μαζική εμπλοκή των κατοίκων.

Θα πρέπει:
·   
  • Να παραβρεθούμε στο ΔΣ Κηφισιάς την Τετάρτη 24/1 και να απαιτήσουμε το θέμα να συζητηθεί σαν 1ο στην ημερήσια διάταξη.
  • Χωρίς στρογγυλεύματα, να επανεπιβεβαιωθούν παλαιότερες αποφάσεις κατά των διοδίων
  • Να συγκληθεί άμεσα το συντονιστικό των δήμων και κινημάτων των δήμων Κηφισιάς, Διονύσου και Ωρωπού, για να οργανώσουν την ενημέρωση και κινητοποίηση των κατοίκων.
  • Το θέμα και η προετοιμασία των κινητοποιήσεων να συζητηθούν σε έκτακτες συνοικιακές συνελεύσεις.
  • Να κινηθούν άμεσα όλες οι νομικές διαδικασίες για την ακύρωση της απόφασης.

Έτσι, για όποιον τυχόν το έχει ξεχάσει, παραθέτουμε παρακάτω το κείμενο που προσυπέγραψαν το Δεκέμβριο του 2014, το διασυντονιστικό των 3 δήμων (Ωρωπού, Διονύσου και Κηφισιάς), μαζί με εκπρόσωπο των συνεργαζόμενων κινημάτων (της Συντονιστικής Επιτροπής Φορέων & Κατοίκων Β.Α. Αττικής ενάντια στα Διόδια, της Επιτροπής Αγώνα Κηφισιάς και της Επιτροπής Κατοίκων Αγίου Στεφάνου), τους αντιπεριφερειάρχες Ανατολικής Αττικής και Βορείου Τομέα, δημοτικούς και περιφερειακούς συμβούλους. Το κείμενο ισχύει απαράλλακτο μέχρι σήμερα:

ΩΣ ΕΔΩ. ΝΑ ΦΥΓΟΥΝ ΤΑ ΔΙΟΔΙΑ

Οι κάτοικοι και οι εργαζόμενοι της βορειοανατολικής Αττικής δεν αντέχουν άλλο την παράλογη πραγματικότητα που βιώνουν καθημερινά στις μετακινήσεις τους. Η κυκλοφορία μέσω της εθνικής οδού είναι η μόνη ασφαλής επιλογή ωστόσο λόγω του υψηλού κόστους των διοδίων, καθίσταται απολύτως απαγορευτική για όλους του πολίτες.
 
Αυτό έχει ως αποτέλεσμα την κυκλοφορία μέσω των ημιτελών και επικίνδυνων παράδρομων που σημαίνει καθημερινή υπερβολική ταλαιπωρία και έκθεση σε κίνδυνο των ανθρώπων που αναγκάζονται να τους χρησιμοποιούν.
 
Την ίδια ώρα συνεχίζονται οι σχεδιασμοί για νέους σταθμούς διοδίων  στο κόμβο της Βαρυμπόμπης και του Αγίου Στεφάνου χωρίς να λαμβάνεται υπόψη η σημαντικότατη αύξηση στην τοπική κυκλοφορίας.
 
Η κυκλοφορία μέσω των παραδρόμων, που παρουσιάζεται ως εναλλακτική δεν αποτελεί λύση καθώς:
  • Δεν ανταποκρίνονται στις στοιχειώδεις απαιτήσεις ασφαλείας
  • Δεν είναι δυνατή η εξυπηρέτηση του αυξανόμενου κυκλοφοριακού φόρτου
  • Δεν λαμβάνονται υπόψη οι σαφέστατες επιπτώσεις στο περιβάλλον και την ποιότητα ζωής των κατοίκων
  • Είναι πρακτικά αδύνατη η κατασκευή νέου ή η ουσιαστική βελτίωση του υπάρχοντος ημιτελούς δίκτυου παραδρόμων ώστε να εξυπηρετούνται με επάρκεια οι κυκλοφοριακές απαιτήσεις.
Οι δρόμοι είναι δημόσιο κοινωνικό αγαθό και σε αυτό πρέπει να έχουν πρόσβαση όλοι οι πολίτες.
 
Ωστόσο οι ληστρικές συμβάσεις παραχώρησης επιτρέπουν στις εταιρίες να τοποθετούν διόδια μετωπικά και πλευρικά όπου θέλουν  δυσχεραίνοντας τις μετακινήσεις και καταστρέφοντας το περιβάλλον, καθώς και να αυξάνουν τις τιμές αδιαφορώντας για τη δυσβάσταχτη οικονομική επιβάρυνση των πολιτών, σε μια δύσκολη οικονομική συγκυρία,
 
Οι συμβάσεις παραχώρησης αγνοούν:
  • Την κυκλοφοριακή ασφυξία που θα προκληθεί στους άξονες Κηφισιάς, Θησέως, Μαραθώνος, Χελμού, Κρυονερίου, Τατοΐου και Χαριλάου Τρικούπη αλλά και τη σημαντική αύξηση της κυκλοφορίας σε δευτερεύοντες οδούς με όλα τα επακόλουθα αρνητικά αποτελέσματα.
  • Τις δυσμενείς επιπτώσεις στο περιβάλλον
  • Την ζημιά από την υπέρμετρη κατανάλωση καυσίμου και από την καταπόνηση των κινητήρων των οχημάτων που θα κινούνται εκτός εθνικής οδού
  • Τον αποκλεισμό και τον οικονομικό στραγγαλισμό περιοχών που αποτελούν μόνιμη κατοικία αλλά και τόπο εργασίας εκατοντάδων χιλιάδων ανθρώπων
  • Την οικονομική επιβάρυνση των πολιτών, που θα αναγκάζονται να χρησιμοποιούν την εθνική οδό πληρώνοντας διόδια

ΟΙ ΠΟΛΙΤΕΣ ΔΕΝ ΑΝΤΕΧΟΥΝ ΑΛΛΟ.

ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΣΥΝΕΧΩΣ ΕΠΙΒΑΡΥΝΕΤΑΙ. 
 
Η ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΝΕΩΝ ΔΙΟΔΙΩΝ ΕΙΝΑΙ ΑΠΑΡΑΔΕΚΤΗ
 
Η ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ ΤΩΝ ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΩΝ ΣΤΑΘΜΩΝ ΔΙΟΔΙΩΝ ΕΙΝΑΙ ΕΠΙΒΕΒΛΗΜΕΝΗ 
 
ΗΡΘΕ Η ΩΡΑ ΝΑ ΒΡΕΘΕΙ ΛΥΣΗ !
 
Αναλαμβάνουμε την πρωτοβουλία για τη δημιουργία μιας Παναττικής Συντονιστικής Επιτροπής αγώνα για να φύγουν τα διόδια από την Αττική.
 
Καλούμε τα πολιτικά κόμματα, την Περιφερειακή Αρχή, Δήμους, φορείς, κινήσεις, σωματεία, επαγγελματίες, μεταφορείς, πολίτες να συστρατευθούν μαζί μας για την κατάργηση των διοδίων από την Αττική. 
 
Απαιτούμε να σταματήσουν όλες οι ποινικές και οικονομικές διώξεις που έχουν ασκηθεί εναντίον πολιτών που συμμετέχουν στα κινήματα ενάντια στα διόδια.
 
Διεκδικούμε το αυτονόητο:
 
ΤΗΝ ΕΛΕΥΘΕΡΗ ΠΡΟΣΒΑΣΗ ΣΤΑ ΣΠΙΤΙΑ ΚΑΙ ΣΤΙΣ ΔΟΥΛΕΙΕΣ ΜΑΣ. 
Στον αγώνα αυτό, σας χρειαζόμαστε όλους δίπλα μας. 

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου

Παρακαλούμε μη χρησιμοποιείτε (εφ΄ όσον είναι δυνατόν) Greeklish. Τα σχόλια εμφανίζονται όλα, εκτός αν είναι υβριστικά, διαφημιστικά ή άσχετα